Urganch-Xiva-Urganch trolleybus liniyasi 1998-yilda Xiva shahrining 2500 yilligi munosabati bilan ishga tushirilgan. 2021-yil noyabr oyidan buyon tizimning barcha harakat tarkibi korxonaning elektr energiyasidan qarzi to‘lanishini kutmoqda. Transport vazirligi Avtomobil va daryo transportini rivojlantirish boshqarmasi boshlig‘i Ruslan Ro‘zmetov “Gazeta.uz”ga respublikadagi yagona trolleybus tizimi haqida so‘zlab berdi.
Trolleybuslar qatnovlarni BRT singari amalga oshirgan. Ular yo‘nalishdan chiqib keta olmagan, jadvalga amal qilinishi har doim kafolatlangan. Oddiy avtobuslar buyurtma tushgan istalgan vaqtda yo‘nalishni tashlab ketishi mumkin.
Sayyohlarning trolleybusni tanlashlariga uning kafolatlangan xavfsiz transport turi ekanligi sababchi bo‘lgan.
Yangi Skoda modellari juda zamonaviy. Kontakt tarmog‘ining simlari oval shaklga ega. Bundan tashqari, trolleybus yo‘nalishining 35,6 kilometridan 25 kilometri to‘g‘ri yo‘ldan o‘tadi. Hech qanday manyovr yo‘q, shuning uchun tok qabul qiluvchilarining ishdan chiqish ehtimoli nolga teng. Hech qachon shikoyatlar bo‘lmagan.
Hozirda yo‘nalish bo‘yicha yo‘l haqi 35,6 km uchun 1500 so‘mni tashkil etadi. Tannarx esa 2500 so‘mdan yuqoriroq. Yo‘nalish shahardan tashqariga harakatlanadi. Shahar yo‘nalishlarida bir necha bekatda tushadigan, lekin maksimal yo‘l haqini to‘laydigan yo‘lovchilar oqimi mavjud. Bitta avtobus birinchi bekatdan oxirgi bekatgacha uch bosqichda yo‘lovchi tashishi mumkin, yaʼni 200 kishini. Shahar tashqarisiga harakatlanadigan yo‘nalishlarda esa bunday emas. Asosan, hamma A nuqtadan B nuqtagacha safar qiladi. Oraliqda tushib-chiqadigan yo‘lovchilar oqimi esa kam.
Bundan tashqari, shahar tashqarisiga harakatlanadigan yo‘nalishlarda yo‘l haqi uchun to‘lov differensiyalashgan tizim bo‘yicha amalga oshiriladi. Shahar tashqarisidagi bekatlarda va marshrut yarmiga qadar yo‘lovchilar 1000 so‘m, undan keyin 1500 so‘m va boshdan oxirgacha borganlargina 2000 so‘mdan to‘laydilar.
Noyabr oyidan beri trolleybus o‘rniga xususiy Isuzu avtobuslari va “Gazel” mikroavtobuslari uning yo‘nalishida harakatlanmoqda. Narxi mos ravishda 2000 va 4000 so‘m. Trolleybus haydovchilarining ish o‘rinlarini saqlab qolish maqsadida ularning bir qismi avtobus konduktori, yana bir qismi esa haydovchi etib tayinlangan.
Yo‘lovchilar transport yo‘qligidan shikoyat qilishgani yo‘q. Ammo ular qulaylikdan shikoyat qilishmoqda. Trolleybus qulayroq, yo‘l haqi pastroq, past polli edi.
Bu mulkchilik shakliga bog‘liq emas. 8 ta jadval o‘rnatilgan interval bilan qoplanishi kerak. Boshqaruv qismi xususiy mulkdorlarga beriladi, trolleybuslar esa 10-20 yilga foydalanishga topshiriladi. Ammo mashinalar mulk sifatida davlat balansida qoladi.
Ruslan Ro‘zmetovning so‘zlariga ko‘ra, ishchi guruh vaziyatni o‘rganish natijalariga ko‘ra, deponing texnik xizmat ko‘rsatuvchi va ishchi xodimlarini autsorsingga topshirish orqali depo shtatini 45 kishiga qisqartirishga ham qaror qilgan.
Xorazm viloyati hokimligi maʼlumotlariga ko‘ra, liniya fevral oyida tiklanishi kerak. Bu masala mahalliy Kengash deputatlari kun tartibiga kiritilgan. Ularning qarori viloyat moliya boshqarmasi tomonidan tasdiqlanganidan keyin harakat tiklanadi. Qarzdorlikni mahalliy byudjet hisobidan qoplash rejalashtirilgan.
“Gazeta.uz” «Ko дну» Telegram-kanali mualliflaridan respublikada va Toshkentdagi ayrim trolleybus tizimlari tarixi haqida so‘zlab berishlarini so‘radi
Respublika va Toshkentda trolleybuslarning rivojlanish tarixiga umumiy nazar
2000-yilda burilish nuqtasi keldi. Trolleybus zavodi qurilishi to‘xtatildi, yangi tizimlar qurish bo‘yicha barcha loyihalar muzlatib qo‘yildi, keyin esa butunlay to‘xtatildi, jumladan, Navoiy shahrida 90 foiz tayyor tizim va foydalanishga topshirilgan Buxoro-Kogon shaharlararo liniyasi. Yangi texnika sotib olish rejalari puchga chiqdi, respublikada elektr transportini moliyalashtirish minimal darajaga qisqartirildi, shartnomalar bekor qilindi.
2010-yilning 29-aprel kuni 6-yo‘nalish bo‘ylab harakatlanuvchi 2567-sonli trolleybus Toshkent trolleybusi tarixida eng oxirgisi bo‘ldi.
Samarqand
Olmaliq
Andijon
O‘zbekistonning boshqa shaharlardagi trolleybuslar fotosuratlari
Matn: “Gazeta.uz”.
Foto: tashtrans.uz, Transport vazirligi, “Ко_дну”,
Kinofotofonohujjatlar milliy arxivi.
Matnga oid barcha huquqlar “Gazeta.uz” nashriga tegishli. “Gazeta.uz” internet-nashri saytiga joylashtirilgan barcha materiallardan foydalanish shartlari bilan quyidagi havola orqali tanishish mumkin.
Qiziqroq biror narsani dunyo bilan bo‘lishishni xohlaysizmi? Bu haqda hikoyani sp@gazeta.uz elektron pochtasiga yuboring.
Qo‘shimcha imkoniyatlardan foydalanish uchun saytda ro‘yxatdan o‘ting
Materialga izohlar