Ўзбекистонда 2030 йилгача транспорт-логистика тизими ва транзит салоҳиятини ривожлантириш концепцияси қабул қилинади. Бу ҳақда 11 январь куни «Ўзбекистон 24» телеканалига берган интервьюсида транспорт вазири Илҳом Маҳкамов маълум қилди.

Унга кўра, беш йўналиш бўйича ишларни ташкил этиш, жумладан, халқаро ташишлар учун шарт-шароит яратиш режалаштирилган.

«Биз муаммоли мамлакатлар орқали ўтиш учун муқобил йўлаклар ва йўналишларни аниқлашимиз керак», — деди Транспорт вазирлиги раҳбари.

Тақдимотда қуйидаги муқобил транспорт коридорлари келтирилган:

  • Туркманистон — Эрон — Туркия — Европа Иттифоқи;
  • Туркманистон — Озарбайжон — Грузия — Европа;
  • Ўзбекистон (Андижон) — Қирғизистон (Ўш, Иркештам) — Хитой (Қашғар) (бу йўлак Хитой билан биргаликда ишлаб чиқилиши режалаштирилган эди);
  • Ўзбекистон — Афғонистон — Покистон.

Бундан ташқари, Бельгия, Арманистон, Сербия, Норвегия, Хорватия, Албания билан халқаро автомобиль ташувларига оид янги шартномалар имзолаш режалаштирилган. Шунингдек, Хитой, Эрон, Беларусь, Украина, Молдова ва Руминия билан келишувларни қайта кўриб чиқиш режалаштирилган.

Унга кўра, президент экспорт ва импорт товарлари учун муқобил йўналишлар ташкил этиш, маҳаллий юк ташувчиларнинг улар орқали ўтиши учун шароит яратиш бўйича топшириқ берди.

Президент Ўзбекистон ҳудуди орқали транзит ташиш ҳажмини ошириш бўйича ҳам топшириқ берди. Бу кўрсаткич 2025 йилда 14,6 миллион тоннагача ошиши керак (+13,7%). Беларусь — Покистон йўналиши бўйича транзит юк ташиш ҳажми 700 минг тоннагача ошиши кутилмоқда (+200 минг), Хитой — Европа 200 минг тоннагача (+50 минг), Хитой — Афғонистон эса 150 минг тоннагача (+80 минг).

Жаҳон банки логистика индексида мамлакат 2016 йилдаги 118-ўриндан 2023 йилда 88-ўринга яхшиланди, 2030 йилга бориб эса камида 55-ўринга кўтарилиш мақсад қилинган.

Ўзбекистон, шунингдек, ТРАСЕКА тизими — Европа — Кавказ — Осиё транспорт коридорига уланиш ниятида.

Асосий йўналишлар бўйлаб халқаро ташувчилар учун шароитлар яратилади. Жумладан, улар учун 266 та хизмат кўрсатиш шоҳобчалари, хорижий юк машиналарини вақтинча жойлаштириш учун бепул тўхташ жойлари, кемпинглар ва логистика марказлари ташкил этилади.

Бундан ташқари, «яшил йўлаклар» тизимини яратиш, шунингдек, юк ҳужжатларининг ўзаро тан олинишига эришиш таклиф қилинмоқда.

«Довут-ота», «Ғишткўприк» ва «Навоий» назорат-ўтказиш пунктларида электрон навбат ва онлайн кузатув тизимини яратиш бўйича топшириқ берилди.

Тақдимот давомида, шунингдек, Ўзбекистонда юк жўнатувчилар ва ташувчиларни боғловчи экспедиторлик хизматлари бозори 520 миллион долларга баҳолангани маълум қилинди. Унинг 90% улушини хорижий компаниялар эгаллайди. Маҳаллий экспедиторлар улушини 50 фоизга ошириш учун улар ҚҚСдан озод қилинади. Президент ташқи савдо йўналишларини диверсификация қилиш бўйича кўрсатмалар берди.